Interview with Camille Blanchemain from Cemented Minds (by 3LA)
「例えばAmanda Woodwardを聞けば、ギターが奏でるクリアなメロディーがThe Chameleonsのような80年代のバンド達からの直接的な引用であることがわかるだろう。それって俺達に流れているDNAみたいなものだと思うんだ。」
3LA: Cemented Mindsが結成されたのは2018年、そしてこの10inch『Colostrum』が最初のレコードとなる、そうですよね?Q: About your band,Cemented Minds born in 2018? this 10inch "Colostrum" is the first record for you, right?
Camillie: 俺はCamille Blanchemain、このバンドでギターを弾いてる。
俺たちが実体のあるバンドとして始まったのは2018年の1月で、サウンドエンジニアのGuillaume Doussaudと一緒にSwan Sound Studioに行って録音を開始した。それが同年の9月だ。(※Swan Sound Studioは2010年代のフレンチハードコアを数多く録音している。Burning BrightやDeath Mercedes、スペインのDrei Affenなんかもこのスタジオで録音している)
正直に言うと、ボーカルのArnaud FaucherとCemented Mindsというバンドを作ろうというアイデアは2016年の夏がきっかけだった。俺たちはDIYフェスで共演していたんだけど、今出現している新しいポストパンクのどのバンドにも共鳴するパッションみたいなものを発見したんだよ。特にEagulls, Beastmilkは良いバンドだ。
そう、『Colostrum』は俺たちの最初のリリース作品。2018年の12月にこのEPを作ってオンラインでは2つのシングルとして既に発表しているんだけど、公式には2019年12月13日リリースってことになる。
Camillie: My name is Camille Blanchemain and I play guitar.
We started as a real band in January 2018 and we went to the Swan Sound Studio with our sound engineer Guillaume Doussaud to record some material in September of the same year.
But to be honest, we first had the idea to create Cemented Minds with the singer, Arnaud Faucher, in summer of 2016: We were playing together at a DIY festival when we discovered a mutual passion for all these new post punk bands blooming at that times (Eagulls and Beastmilk among others).
So yes, Colostrum is our very first release as a band. We already put online two singles from this Ep back in December 2018 but the whole record is officially out since the 13th of December 2019.2)
3LA: バンドについて調べてみたんだけど、結成メンバーはBurning BrightにAmanda Woodward、どっちもめちゃくちゃ好きなバンドだけどCemented Mindsの音は全然違いますよね?他のメンバーもハードコアシーンの人間なんですか?確かにポストパンクな雰囲気だけじゃなくてハードコア的な要素も感じますが。
Q. I searched about your band on internet, and I found your band formed by member from Burning Blight and Amanda woodward. I like both bands very much, but their sounds seems very different from Cemented Minds. Are other guys belongs to hardcore scene too?
I feel post-punk flavor in your sound, but as much as hardcore punk flavor.
Camillie: 俺たちは全員パンクシーンの人間だし、それはマジで俺たちにとって重要なんだ。
ボーカルのArnaud FaucherはブラッケンドカオティックハードコアTromblonもやっていて、Ribé RecordsっていうDIYのレーベルも運営している。
ベースのPierrre GoubardはAmanda Woodward、Aussitôt Mortの結成メンバーでもある。彼はすごく身近な友人でもあったんだけど、俺たちの最初のデモをすごく気に入ってくれて、それで今はいっしょにやっているってハナシだ。
そして最後に俺はドラマーのAntoine Letouzeyをバンドに誘った。彼はPoney CrevéやMandaleのようなガレージバンドでプレイしていたこともあるんだけど、 Kim Novakっていう素晴らしいポストパンクトリオにも在籍していたんだ。彼らのポップロックグルーヴは最高だといつも思っていたから、実体のあるバンドとして演奏を始めるならドラムはもう彼しかしないって思ってた。
自分の方はと言うと、Burning Brightが最初に始めたバンドで、今はNine Elevenでベースとギターをやってる。
Camillie: We all come from the Punk scene and it really means a lot for us.
Arnaud Faucher is singing in a blackened chaotic hardcore band called Tromblon and runs a small DIY label called Ribé Records.
Our bass player Pierrre Goubard was a former member of Amanda Woodward and Aussitôt Mort. He's a close friend and was very interested into the first demos he heard from us, so we're now working together.
I finally asked Antoine Letouzey to join the band as a drummer. He used to play in garage bands such as Poney Crevé and Mandale but he also have been part of that awesome post punk formation called Kim Novak. I really always loved his pop rock groove so I immediately thought about him when we were about to start rehearsing as a real team.
And by my side, I first started to play in Burning Bright but I'm now involved in Nine Eleven as a bass and guitar player.
3LA: 2010年も終盤ですがこのようなポストパンクなサウンドを作ろうと思ったのは理由はありますか?フランス国内でのポストパンクムーブメントは関係ある?他のバンドだけどContractionsも同じ文脈にあるバンドだと思いますが、Cemente Mindsのほうがスピード感もあって攻撃的です。あと僕は「At the Crack Lane」って曲はすごく好き。
Q. Why would you mind to create Post-Punk style sound in late 2010's?? some movenment of post-punk in French? other band, maybe you know, Contractions is ... maybe in same context. but Cemented Minds sounds more aggressive and speeding. I like this song "At The Crack Lane" very much.
Camillie: 今やっているような音楽を演奏するなんてのは想像できなかったことだ。でも、たぶん自分達の背景にある一部分を表現したい、ただそれだけだと思う。
知っての通り、俺たちはたくさんの激しいバンドで長く演奏してきた。でも何がEmoやScreamoといった音楽の背景にあるのかっていうことを遡ってみると自然なことのように思える。例えばAmanda Woodwardを聞けば、ギターが奏でるクリアなメロディーがThe Chameleonsのような80年代のバンド達からの直接的な引用であることがわかるだろう。それって俺達に流れているDNAみたいなものだと思うんだ。それがただ今のタイミングで爆発したってハナシだな。
でも、そうだね。70年代や80年代のようなテイストの新しいバンドってフランスにはたくさんいる。Contractionsも大好きだし、彼等とは少し前にも一緒に演奏したよ。LitovskやStructuresていうバンドとも演奏したんだけど、奴らはイカしていた! 俺にはこれらのバンドがムーブメントの一端を担っているとは思えないんだけど、なぜならメインストリームのネットワークとDIYシーンとの間に明確なギャップがある。でも彼等以外にもいくつか大好きなバンドはいつので挙げていくと、Rendez-vous、Nightwatchers、Frustration、Dédale、Metrö、Mnnqns、Lysistrataなんかがいる。
あと「At the Crack Lane」を気に入ってくれてめっちゃ嬉しいぞ。
Camillie: Playing such music today wasn't planned. But maybe we are just expressing a part of us that was left behind.
You know, we've been involved in so many violent bands for so long, I guess it's a natural thing we get back to what created the Emo and Screamo music. If you listen to Amanda Woodward, you easily can notice some clear guitar melodies that straight refer to 80s bands like The Chameleons. I really think it's always been in our DNA, so it just makes sense to explore it today.
But yes, there's a lot of new french bands paying tribute to this late 70s and early 80s flavor. We sure love Contractions and we're even going to play together in a few weeks. We also played with Litovsk and Structures during the past year and it was rad!
I couldn't tell you all these bands are taking part of a whole movement because there's clearly a gap between mainstream network and DIY scene but I can quote you a few artists we really love as much as the three other ones we just discussed:
Rendez-vous, Nightwatchers, Frustration, Dédale, Metrö, Mnnqns, Lysistrata...
And very happy if you appreciate At the Crack Lane!
3LA: 今、世界の動きを見てると多くの人々、多くのバンドが同じ方向性を持ってしまっていると感じます。あなたは他のメインストリームなバンド達とどうやって違いを生み出しているのでしょうか。 自分が言いたいのは、ある種意図的に70年代、80年代のサウンドと今の音っていうもののコンビネーションを生み出そうとしているのでは?と思ったんです。
というのは「MEAN ENOUGH」の歌詞では「みんなが沈んでいく同じ船に乗り込んでいくように見える」って歌詞があるじゃないですか。つまり、世界の諸問題は今とは違う別の解決策が必要なんだってことです。
Q. In the world,I think many bands and many people are in the same direction. Will you make something different from mainstream punk-music scene. I mean... "intendedly", you would make some conbination of old sound(70-80's punk) and new sound(now punk)... It just I think, what do you think? I think this thing from lyric of MEAN ENOUGH "Seems like we’re on the same boat, the sinking one.". maybe you want to say... we should find another solution about some problems in the world.
Camillie: 音楽制作について考えてみると、説明することは出来ないと思う。自分はバンドのメインコンポーザーで、膨大なアイデアのコレクションと時間を新しい楽曲を生み出すためにかけているんだけど、最終的な結果となるものはいつも最初に計画したものとは程遠い別モノとして出来上がるんだ。
俺達はたくさんの曲を作っては、意味のあるもの楽曲だけを残していく感じだ。例えば、White Lungみたいな曲をやりたくて速いビートや複雑なメロディを作り上げたとする。でもライブで演奏してみれば、それは俺達のものじゃないなって気づく。「Mean Enough」も最初からこんな曲にするつもりじゃなかった。あの曲は自分にとってはThe VerveとかSlowdiveに近いんだよね。だから、出来ることって試行錯誤しては現れてくる良いアイデアっていうのを受け入れていくことだけなんじゃないかな。そうだね、俺達のバンドに政治的な面があることは明らかだと思う。例えばスクアットで演奏したり、裁判で戦っている人々への寄付を募ったり、難民をサポートするイベントに参加したり。俺達の楽曲が政治性のあるコンテンツを拡散していくようなものではないんだけど、俺達の音楽の背景にあるものっていうのが政治性無しには語れないってことはわかってもらえると思う。The Cureみたいな感じだ。話が古すぎるかな...。歌詞を翻訳することは出来ると思うけど、そこに希望を見出せるようなものは無いよ。
Camillie: Concerning the music creation, I couldn't tell you... I am the main composer in that band, so I for sure collect tons of ideas and spend all my time working on new stuffs. But I noticed the final result is always very far away from what you first planned.
We also throw away a lot of songs and only keep the ones we consider working good enough. For example, I wanted to do some songs in the White Lung spirit, with fast beats and complex melodies. But playing these tunes live, we realized it wasn't us, it was just not working. I never planned to write Mean Enough. That song sounds closer to The Verve and Slowdive to me...
So the only thing you can do is let go your attempts and just welcome good ideas as they are showing up to you.
But yes, we obviously consider our band has got a political aspect. For example, we play in squats, we give money for people in trials because of rioting and we are involved in events supporting refugees.
I wouldn't say our songs are clearly spreading political contents but as you noticed with Mean Enough, we've got this existential background you also can find out in bands like The Cure. It's an old story... You can interpret our lyrics the way you like it but I can tell you there's no hope to find ahah!
3LA: 最後にCemented Mindsのバンド名についてです。この意味ってポジティブ?ネガティブ?どういう意味なんでしょうか?
Q. About band's name "Cemented Minds". Do you think word "Cemented" as positive? or negative? What's mean "Cemented Minds"?
Camillie:「Cemented Minds」はThe Smithsの曲「The Headmaster Ritual」にある一節だ。昔、学校の教師がいかに生徒を虐待していたか、ヒエラルキーを教え込みそれを洗脳させようとしていたかって曲だ。今日の物事とは違っているけれど、その手の暴力は未だ其処此処に存在する。貧しい奴は貧しいまま、リッチなやつはリッチのままなんだって価値観を学校が再生産する社会システムだ。Cemented Mindっていうのは盲目の権力のことだ。何もわかってない警察がストリートで抗議している民衆をぶっ叩く、邪悪な支配構造だってこと。
Camillie: Cemented Minds is an expression you can find in this song from the Smiths called The Headmaster Ritual. It's about how school teachers were abusing pupils back in the day to teach them how to respect the hierarchy and not discuss it.
Things are different today but the violence is still here: a poor stay a poor, a rich stay a rich and the school is here to assure the social reproduction. A Cemented Mind is the deaf authority, the blind cop that beat you when you're in the streets to protest, it's the evil of domination.
Amanda Woodward、Aussitot Mort、Nine Eleven、Burning Bright等のメンバーが結成したフランスのポストパンクCemented Minds、Colostrumの2019年の終盤にリリースした10inch。70's UKからのパワーポップ、ポストパンク要素、Soft Kill、The Smiths等へと遡っていく方向性はContractionsとの共鳴も見られるけれどCemented Mindsの隠そうにも隠しようのないパンク・ハードコアの姿勢は、日本でいうところのFirst AlertやRadio Shanghai、Liquid Screenなんかにも通じる。ドライブしまくる演奏と前のめりに突っ込んでいくシンコペーション。ポップ性とパンク性を両立したグッドセンス。